Stel als ondernemer doelen op

We naderen het einde van het tweede kwartaal en dan is het voor veel ondernemers tijd om eens te evalueren hoe de eerste maanden van het jaar zijn verlopen. Hoeveel winst is er? Wat is de omzet tot hiertoe? Hoe zit het met de bruto winstmarge? Vragen die je vast en zeker stelt wanneer je met jouw accountant samen zit. Maar heb je al eens verder over de cijfers nagedacht en laat je ze niet gewoon op je afkomen?

 

Stel een realistisch omzetdoel op

Er zijn veel belangrijke cijfers binnen jouw onderneming, maar de omzet is toch het leven van jouw bedrijf. Zonder omzet hoef je niet eens over winst te spreken en zonder omzet, geen geld op de rekening. Laat daarom als ondernemer jouw omzet nooit zomaar op jou afkomen en denk niet wanneer je nu te weinig omzet hebt, dat je het volgende maand wel nog ophaalt. Voor je het weet heb je in december jouw jaardoel niet gehaald.

Stel daarom doelen op die voor jouw situatie haalbaar en realistisch zijn. Laat jouw omzetdoel ook afhangen van jouw winstdoel en persoonlijke situatie. Want veel omzet betekent niet noodzakelijk veel winst. Zorg dat je bij jouw omzetdoelen daarom ook zicht hebt op jouw kosten.

Stel dat je vandaag de dag 7.000 euro omzet hebt en 4.000 euro kosten hebt. Stel dat je jouw omzet wil verhogen naar 10.000 euro, maar stel dat de kosten hierdoor stijgen naar 8.000 euro, moet je jezelf de vraag stellen of dat wel een slimme zet is.

Hou zicht op jouw omzet

Wanneer je in een bepaalde maand een tekort hebt op de omzet, zoek dan even uit waarom je het doel niet behaald hebt. Was het een uitzonderlijke omstandigheid? Werd er niet efficiënt genoeg gewerkt? Heb je andere zaken gedaan dan wat je moest doen? Leer uit wat minder goed ging en ga er volgende maand mee aan de slag. Zo bouw je geen bijkomende tekorten op en blijft jouw jaardoel binnen bereik.

Even belangrijk is om te bekijken hoe je het opgebouwde tekort weer kan ophalen. Ga je het tekort in één keer in de volgende maand ophalen, ga je het tekort ophalen gespreid over de komende maanden? Blijf steeds realistisch in het opstellen van plannen en stel haalbare doelen voorop. Wanneer je het doel behaalt, zal je namelijk extra gemotiveerd zijn.

Durf kritisch te zijn voor jouw omzet

Durf als ondernemer op tijd ook eens kritisch te zijn voor jouw omzet. Wanneer alles goed loopt, des te beter, maar blijf kijken waar het beter kan. Welke diensten prijs je te goedkoop aan? Volg je uitgestuurde offertes wel voldoende op? Waarom worden bepaalde leads geen klant?

Het is gemakkelijk om als ondernemer een hele dag met andere zaken bezig te zijn dan jouw cijfers, maar neem als ondernemer tocht de tijd om dit maandelijks of per kwartaal even te bekijken. De omzet vormt namelijk het leven van jouw onderneming.

 

Geen idee hoe je jouw omzetdoel kan opmaken? Neem dan gerust even contact met ons op